.comment-link {margin-left:.6em;} MSN Alerts

vrijdag 1 oktober 2010

Fuck Social Media

Ik heb genoeg van het alomtegenwoordige luie hersenloze gekwek in de internetbranche over Social Media.
Ik heb genoeg van die thirty-something postdigibeten die na een jaartje hyven de Social Media-expert uithangen.
Ik heb genoeg van de krankzinnige verwachtingen die worden opgeklopt en voor veel te veel geld worden uitgeserveerd aan nog dommere bestuurders van grote bedrijven in een permanente staat van web-paniek.
Ik heb er genoeg van om fenomenen die echte kenners vijf (of tien) jaar terug bespraken in de media terug te vinden als de ontdekking van 2010.
En ik heb vooral genoeg van het stuitende gebrek aan inhoudelijke invulling van deze modeterm. 'Engaging your customers in meaningfull conversations'. Yuk. Het is Virals en Second Life all over again.

Dit is hoe ik aankijk tegen Social Media:
Naschrift
Ben jij een domme bestuurder van een groot bedrijf in een staat van web-paniek en had je de pech mijn stukje te lezen? En weiger je je weer gewoon te focussen op de productie van beendermeel of binnencoatings van TL-buizen? *Zucht*. Als je je dan toch 'iets' met Social Media wilt, huur in godsnaam geen experts in. Kijk welke van je junior marketeers/verkopers in hun aantal contacts bij het hoogste 10% zitten - maar niet de hoogste 1%, en die dagelijks updaten - maar niet elk uur. Geef ze max 5% van het PR/marketing/servicebudget en stop er weer mee als ze na 6 maanden geen aantoonbare conversies of besparingen laten zien. En ik neem aan dat je LinkedIn gebruikt, anders kan ik niet geloven dat je dit blog hebt gevonden.

Noot: Misschien dat ik een aantal lezers met dit verhaal kwets. Professionals die recent oprecht gepassioneerd zijn geraakt voor dit thema. En juist jullie zijn het die alles wat in je netwerk wordt getweet etc verslinden. Ik denk dat je enthousiasme komt door 'Social'. Social is mooi en het belangrijkste dat er is. Social is ok. Maar social gaat in essentie over mensen en niet over media. En hoe minder het met Money te maken heeft, hoe beter.


Eerdere post op Krossblog over dit onderwerp:

Labels: ,


Reacties:
hear, hear. Dit is een mooie illustratie hiervan: http://plixi.com/p/39748827
 
@ Sipke. Mooie brief. Hoop dat de goeie man zijn worstjes krijgt!
 
Hahaha... tot die club behoor ik idd ook niet (ben alleen dmv LindedIn te vinden) :-)
Prachtig voorbeeld vind ik ook dat het koninklijk huis tegenwoordig "twittert" (tussen aanhalingstekens omdat het door de rvd wordt verzorgd)...
x evelien
 
@ Evelien: tja, volgens mij gebruik jij social media waar ze voor bedoeld zijn: contact houden. Juist fijn als je in het buitenland woont. En die tweets van Bea&Co halen het nog niet helemaal bij die afrikaanse president die z'n kandidaatstelling per Facebook deed - gezellig!
 
Je post is origineel :)

Ik ben ook inderdaad wel te druk met werken om veel tijd aan social media te besteden. Maar toch kan het denk ik wel in meer gevallen nuttig zijn dan alleen die jij noemt. Ik kom heel regelmatig bij zalencentrum Seats2Meet in Utrecht, als flexwerker. Wat daar interessant is, is dat de online en offline wereld nauw verbonden zijn. De mensen die je bij de lunch tegen komt kun je makkelijk hun profiel, weblog, plaza, agenda en tweets van nakijken op internet (met Mindz.com) en omgekeerd kun je als je iets interessants op internet tegenkomt makkelijk een praatje maken met degene van wie het afkomstig is. En mijn werk promoten gaat best makkelijk omdat mensen me al kennen.
 
Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Hyvesbabes