.comment-link {margin-left:.6em;} MSN Alerts

zaterdag 16 september 2006

Een lange dag op e.day - deel 1

Donderdag was ik op e.day, het jaarlijkse event van Internetmagazine Emerce. Een leuke manier om van sprekers van Google, Amazon enzovoort te horen waar het volgens hen allemaal naartoe gaat. Het was in de oude Van Nelle fabriek in Rotterdam, voor een sexy vleugje oude industrie. Vroeger werd er koffie gebrand, nu was het er gloeiend heet door het grote aantal bezoekers en de zwoele nazomer. Wat heb ik er zoal gezien en gehoord?

Google Earth: de autobiografische planeet
Michael T. Jones, de man achter Google Earth is een kleine, superslimme supersnel pratende kale gast. Hij heeft nog met Michael Jackson gedanst, maar dat zou je nu niet meer meteen zeggen. Zijn ambitie: de 'maproom of planet Earth' maken. Dat is in SF-films de kamer waar de helden alles leren over de planeet die ze bezoeken. De gedetaileerde beelden van steden, oceanen en gebergten zijn er al: indruk maakt een foto van een luchthaven: het blijkt niet Schiphol, maar Madurodam te zijn. Nu wordt steeds meer info door mensen zelf ingekleurd. Hun vakantiefoto's, de adressen van hun koffieketens, de live posities van alle lijnvluchten. Hij noemt het 'de autobiografische planeet'. Als je Google Earth nog niet 'gedownload had, doe het nu. Het is adembenemend. Ik kon zelfs het tuintafeltje waarop ik dit weblog tik zien op de satelietfoto!

Amazon: niet bang dat klanten weglopen
Werner Vogels van Amazon zegt ook veel, maar doet daar veel langer over. Het publiek begint steeds meer te smsen naar de interactieschermen in de zaal, en de helft loopt weg. Toch heeft hij wel wat zinnigs te melden. Zo heeft Amazon zichzelf opgedeeld in '2-pizza-teams'. Een team mag nooit groter zijn dan wat je met twee pizza's kunt voeden. Alleen zulke teams zijn gemotiveerd en innovatief genoeg, begrijpen elkaar, en lossen hun eigen troep op. Daarnaast is Amazon niet bang voor z'n eigen klanten. Er wordt op amazon.com lustig doorverwezen naar de webwinkels van partners, wanneer producten daar goedkoper zijn. Motto: dat houdt ons scherp, en de klant is niet dom, die vindt het anders toch wel. Tot slot is weer te zien hoe groot de zogenaamde API-aanpak is geworden. Dat betekent: anderen de mogelijkheid geven met jouw software/gegevens verder te knutselen. Alle productdata van Amazon zijn vrij bschikbaar voor iedereen die zelf een productvergelijkingssite wil maken (bekijk deze revolutionaire demo!). Daardoor worden er veel meer uitvindingen gedaan rondom Amazon dan ze in hun uppie zouden kunnen.

Wordt vervolgd op Krossblog! Met onder meer: weblogmarketing, een lijst met waanzinnige sites en gogo-danseressen...

Reacties:
En dan ontdekken de Google Earth community mensen de Chinese militaire versie van Madurodam:
http://www.theregister.co.uk/2006/07/19/huangyangtan_mystery/

De grens met India/Pakistan op schaal in de woestijn nagebouwd.
 
@ Letty: jij weet ook alles van de Chinese defensie!
 
Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Hyvesbabes