.comment-link {margin-left:.6em;} MSN Alerts

zaterdag 13 maart 2010

De weg kwijt in Wonderland

Het kan niemand zijn ontgaan: Alice in Wonderland is in 3D teruggekeerd in de bioscoop. Ik moest de film absoluut zien! Als kleine jongen leerde ik mezelf Engels met de boeken van Lewis Carroll. Ik knutselde de figuurtjes na en leerde de rijmpjes uit mijn hoofd. Ik had zelfs een Viewmaster met 3D Alice-plaatjes... Hoe zouden mijn kinderdromen tot leven komen in 2010?

knallen
Tim Burton is er beslist in geslaagd om anderhalve eeuw na het verschijnen van het boek deze magische wereld visueel van het scherm te laten knallen. Het oorspronkelijke Wonderland is een surrealistische wereld, en de veelbesproken 'duistere' verbeelding van Burton doet daar recht aan.

jabberwocky
De regisseur besloot om met de wereld en personages van Carroll een nieuw verhaal te maken. Op zich niets mis mee. In dit verhaal keert een jongvolwassen Alice terug naar Wonderland op een cruciaal moment in haar leven. Deze vlucht voert haar naar een nog groter gevaar: ze lijkt voorbestemd tot een gevecht met de monsterlijke Jabberwocky.

hamburgervretertje
De uitwerking is echter -helaas- een draak van een verhaal. Sukkelend naar het voorspelbare einde berooft Burton ieder personage van zijn geloofwaardigheid. Soms hint hij met een vleugje Machiavelli of Dante naar een laagje dieper. Maar Disney wil geen diepgang. Een big-budgetfilm moet immers ook voor het domste negenjarige hamburgervretertje toegankelijk zijn. En Disney wint, daar helpt geen Johnny Depp aan.

Toch wint het publiek misschien ook nog. Als ze, nieuwsgierig geworden naar Alice's Wonderwereld, haar boeken ontdekken, die zo wonderbaarlijk de tijd hebben doorstaan.

Labels: ,


Reacties:
Ik moet eerlijk zeggen, ik ben niet zo'n fan van Alice. Van het duo Depp en Burton heb ik al vaker genoten (Charlie and the chocolate factory, Corpse Bride).
Dus ik wil de film wel graag zien, vooral ook in 3D... lijkt me leuk. :-)
Ik denk zelf dat het wel goed is dat Disney er een paar scherpe kantjes vanaf haalt... dan wordt het trip-effect misschien ook wat minder, en het sprookjeseffect wat groter. (zoals gezegd: zou ik zelf wel fijn vinden, maar voor echte Alicefans als jij is dat natuurlijk stom)
 
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
 
Net naar The Imaginarium of Dr Parnassus geweest. Niet 3D, wel heel indrukwekkend en een mooi sprookje. Een echte aanrader, ook daarin prachtige fantasiewerelden.
Plus Johnny Depp, natuurlijk (en het is de laatste film met Heath Ledger).
 
@ Evelien: ik hoop juist dat je er veel plezier aan beleefd! Gister nog een collega gesproken die helemaal enthousiast was. Wat ik persoonlijk jammer vind van het 'Disney'-effect is dat de film heel erg voorspelbaar is. The Neverending Story is bv ook een sprookjesfilm, maar spannender. Maar ben benieuwd wat jij ervan gaat vinden!

@letty: wow die had ik helemaal gemist! Dank voor de tip! Heb jij indertijd The Prestige gezien?
 
Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Hyvesbabes