maandag 12 maart 2007
Goede raad is duur
Dit stukje gaat over stuurlui staan aan wal. Aanleiding zijn twee toevallige kleine voorbeelden die ik net tegenkwam.
stop de dokter!
Dit weekend stond in het NRC een artikel over private hartklinieken in de VS. Het blijkt dat het recente ontstaan van zulke centra tot enorm veel extra operaties leidt. Chirurgen die overstappen naar zulke klinieken blijken een stuk snijgrager te worden. Een professor epidemiologie weet desgevraagd de oplossing: de taken van diagnose en operatie scheiden. Dacht het niet! Een specialist beluistert, bekijkt, test, bouwt een gevoel op hoe zijn patiënt in elkaar zit en bouwt persoonlijk vertrouwen op. Dat bereidt beiden voor op een operatie en de operatie zelf geeft de arts het complete beeld of ze op de goede weg zitten. En hij leert ervan voor z'n volgende patiënten. Scheiding van therapie en diagnose lijkt me daarom een gevaarlijk idee. Als je niet wil dat een specialist woekerwinsten maakt, dwing dan een vast uurloon af en zet eventueel een maximum op de werkweken. Is dat zo'n raar idee?
afknappen
Een mevrouw van een kennisinstituut promoveert binnenkort op haar onderzoek naar winkels met informatieve websites. Conclusie: een site kost je klanten en geld: want áls de klanten het nog nodig vinden naar je winkel te gaan, kopen ze alleen wat ze hebben uitgezocht. De wetenschapper nam alleen winkels onder de loep die een informatieve site hadden: niet die er helemaal geen hadden of juist eentje waar je echt kon shoppen. Ik zou me dan afvragen of die weggelopen klanten niet heerlijk online geshopt hebben bij winkels waar je wél direct via de site kunt bestellen. Of hoe vergelijkbare winkels zonder enige online info er inmiddels voorstaan. Haar advies: laat mensen online bestellen, en dan betalen en afhalen in je winkel. Heeeeel handig....?
willen en kunnen
Hoe meer ik te maken heb met de talloze denktanks, koepels, adviesorganen, consultancybureaus en kenniscentra die ons land rijk is, hoe benieuwder ik ben naar wat er zou gebeuren als we het eens vijf jaar zonder deden. Hoe praktisch zijn ze eigenlijk, analyses van instanties die aan de kantlijn staan? Ik weet het, het klinkt als gemakkelijke praat, dus spreek me vooral tegen. Ik was zelf eerder intern strategieconsultant bij een grote uitgeverij. Mijn conclusie: de mensen die direct met het product bezig zijn kunnen het vaak prima zelf. En zo niet, dan willen en kunnen ze je adviezen toch niet begrijpen, laat staan uitvoeren. Laat de stuurlui aan wal maar lullen.
Natuurlijk lukt het goeie adviseurs heus wel om met veel geduld wat voor elkaar te krijgen. Maar het moet slimmer kunnen, en er is zoveel kaf tussen het koren. Wie heeft er een advies?
stop de dokter!
Dit weekend stond in het NRC een artikel over private hartklinieken in de VS. Het blijkt dat het recente ontstaan van zulke centra tot enorm veel extra operaties leidt. Chirurgen die overstappen naar zulke klinieken blijken een stuk snijgrager te worden. Een professor epidemiologie weet desgevraagd de oplossing: de taken van diagnose en operatie scheiden. Dacht het niet! Een specialist beluistert, bekijkt, test, bouwt een gevoel op hoe zijn patiënt in elkaar zit en bouwt persoonlijk vertrouwen op. Dat bereidt beiden voor op een operatie en de operatie zelf geeft de arts het complete beeld of ze op de goede weg zitten. En hij leert ervan voor z'n volgende patiënten. Scheiding van therapie en diagnose lijkt me daarom een gevaarlijk idee. Als je niet wil dat een specialist woekerwinsten maakt, dwing dan een vast uurloon af en zet eventueel een maximum op de werkweken. Is dat zo'n raar idee?
afknappen
Een mevrouw van een kennisinstituut promoveert binnenkort op haar onderzoek naar winkels met informatieve websites. Conclusie: een site kost je klanten en geld: want áls de klanten het nog nodig vinden naar je winkel te gaan, kopen ze alleen wat ze hebben uitgezocht. De wetenschapper nam alleen winkels onder de loep die een informatieve site hadden: niet die er helemaal geen hadden of juist eentje waar je echt kon shoppen. Ik zou me dan afvragen of die weggelopen klanten niet heerlijk online geshopt hebben bij winkels waar je wél direct via de site kunt bestellen. Of hoe vergelijkbare winkels zonder enige online info er inmiddels voorstaan. Haar advies: laat mensen online bestellen, en dan betalen en afhalen in je winkel. Heeeeel handig....?
willen en kunnen
Hoe meer ik te maken heb met de talloze denktanks, koepels, adviesorganen, consultancybureaus en kenniscentra die ons land rijk is, hoe benieuwder ik ben naar wat er zou gebeuren als we het eens vijf jaar zonder deden. Hoe praktisch zijn ze eigenlijk, analyses van instanties die aan de kantlijn staan? Ik weet het, het klinkt als gemakkelijke praat, dus spreek me vooral tegen. Ik was zelf eerder intern strategieconsultant bij een grote uitgeverij. Mijn conclusie: de mensen die direct met het product bezig zijn kunnen het vaak prima zelf. En zo niet, dan willen en kunnen ze je adviezen toch niet begrijpen, laat staan uitvoeren. Laat de stuurlui aan wal maar lullen.
Natuurlijk lukt het goeie adviseurs heus wel om met veel geduld wat voor elkaar te krijgen. Maar het moet slimmer kunnen, en er is zoveel kaf tussen het koren. Wie heeft er een advies?
Reacties:
<< Home
Een goede adviseur brengt volgens mij meestal geen nieuwe inzichten, maar bevestigt een al aanwezig vermoeden binnen een organisatie. Zo helpt hij/zij -voor veel geld uiteraard- bewijsmateriaal aan te leveren waar meestal wel iemand z'n voordeel mee kan doen :)
Mijn advies: nieuwe ideeën ontwikkel je vooral zelf, beslissingen kun je met behulp van een adviseur forceren.
Mijn advies: nieuwe ideeën ontwikkel je vooral zelf, beslissingen kun je met behulp van een adviseur forceren.
ik weet niet of jullie "the goal" gelezen hebben, maar de manier van adviseren zoals de prof het deed, beviel we wel.
Helemaal met je eens, Hidde. Al die lui die met joho-klappers hun bedrijfkundestudie hebben gehaald en dan vervolgens adviseurs ed worden... kan gewoon niet goed gaan.
Zag laatst een onderzoek waarin de uitkomst was, dat bedrijven die precies het tegenovergestelde van hun adviseurs deden, het meest winstgevend waren! (en andersom)
Maar, aan de andere kant, als je bekijkt hoe dom sommige bedrijven met marketing en communicatie bezig zijn, dan is er ook een gouden markt voor mensen die gewoon domweg hun verstand gebruiken. Ik noem maar het bekende voorbeeld van de Nutriciablunder in Arabische landen een aantal jaren geleden... : )
greetz, evil
Zag laatst een onderzoek waarin de uitkomst was, dat bedrijven die precies het tegenovergestelde van hun adviseurs deden, het meest winstgevend waren! (en andersom)
Maar, aan de andere kant, als je bekijkt hoe dom sommige bedrijven met marketing en communicatie bezig zijn, dan is er ook een gouden markt voor mensen die gewoon domweg hun verstand gebruiken. Ik noem maar het bekende voorbeeld van de Nutriciablunder in Arabische landen een aantal jaren geleden... : )
greetz, evil
@ Mathieu. hmmm dus een goede adviseur is nodig om zwak management uit de wind te houden? Was trouwens blij met je advies om naar het .next-feest te gaan ;-)
@ Edzo: jij bent ieg mijn favoriete boekenadviseur!
@ Eveline: wat een grappig onderzoek! Kun je dat nog terugvinden? Ik vraag me wel af waarom die slimme bedrijven uberhaubt nog adviseurs inhuurden... En wat had Nutricia verkeerd gedaan?
Een reactie posten
@ Edzo: jij bent ieg mijn favoriete boekenadviseur!
@ Eveline: wat een grappig onderzoek! Kun je dat nog terugvinden? Ik vraag me wel af waarom die slimme bedrijven uberhaubt nog adviseurs inhuurden... En wat had Nutricia verkeerd gedaan?
<< Home