.comment-link {margin-left:.6em;} MSN Alerts

woensdag 24 augustus 2005

Leef mee met je postpakket

boek zoek?
Ik heb vorige week bij bol.com een boek besteld als verjaardagskado. Zou het al onderweg zijn? Met bekende methodes zoals scanners en streepjescodes lukt het veel bedrijven goed om pakjes te volgen. Ik krijg bericht van bol.com zodra het op de post is gegaan, want ze hebben ook zo'n soort service.

vingerafdruk
Het kan nog makkelijker: met een methode die RFID heet (Radio Frequency IDentification). Misschien heb je er wel eens van gehoord: het zijn chipjes met een piepkleine radioantenne, die je op van alles kunt plakken. Met de chip geef je die spullen een eigen 'vingerafdruk' doordat er een unieke cijfercode op staat. Je kunt ze van op een afstand met een radio-ontvanger detecteren, zodat scannen heel makkelijk wordt. Ze worden steeds meer gebruikt in de transportindustrie. Microsoft wil met deze techniek aan de slag, zodat jij via MSN en SMS kunt volgen waar de pakjes blijven die jij opstuurt. De ingrediënten zijn niet nieuw, maar nog vrij onbekend bij het grote publiek. Als het Microsoft zoiets doet, dan hoor je er meestal binnenkort meer van...

nooit meer kwijt
Afgelopen vliegvakantie was onze bagage niet meegekomen met het overstappen. Daar zouden die RFID-chips wat aan kunnen doen! Stel je voor: bij het inchecken zou je baggage een chip opgeplakt krijgen met een code. In de computer wordt de route plus tijden aan de code gekoppeld. Overal waar de bagage langskomt moet een RFID-ontvanger staan. Vervolgens houdt 't systeem trouw bij of de baggage op koers ligt. En waarschuwt op tijd als het misgaat. Dit is geen fantasie van mij alleen: diverse luchtvaartmaatschappijen zijn druk bezig met voorbereidingen en proeven.

Mijn ideale toepassing is om mijn eigen boeken, sokken en CD's een chip te geven. Dan raak ik ze zelf ook niet meer kwijt...

Reacties: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Hyvesbabes