.comment-link {margin-left:.6em;} MSN Alerts

maandag 17 januari 2011

Mobiele gevoelens

achtergebleven
Rond de feestdagen bezocht ik zoals elk jaar mijn moeder. Ze is in de 70 en had net een nieuw mobieltje gekocht; ik geloof een Nokia X2, een basismodel. Ik ben zelf een Android/HTC-fan en hardcore smartphonegebruiker, en ik zal het maar bekennen: mijn gevoelens voor het achtergebleven Nokia zijn  vriendelijk gezegd meewarig, grenzend aan dedain. Maar natuurlijk heb ik haar met plezier geholpen het apparaatje te leren kennen. Het ging goed, en mijn moeder gebruikt 'm nu liever dan haar oude vaste telefoon.

iets geks
Toen gebeurde er iets geks. Ik hoorde een week of twee later op straat de bekende Nokia-ringtone - een irritant jingeltje toch? Maar onwillekeurig kreeg ik zomaar een gevoel van... sympathie. Met dat toestel heeft Nokia iets gemaakt dat precies past bij wat mijn moeder zocht. En dat is heus niet alleen om te bellen, want ze is ook enthousiast over de camera en wilde meteen weten hoeveel geheugen er in zat.

cleverphones
Weer wat geleerd: een beetje meer waardering voor de 'gewone' telefoon. De wereld bestaat niet alleen uit iPhones en Desires. In een recent artikel las ik dat in veel landen buiten Europa tot wel een kwart van het totale internetverkeer via mobieltjes gaat (bij ons is dat pas 2% doordat we allemaal pc's hebben). In veel van die die landen gebruikt de overgrote meerderheid Nokia/Symbian. De voorspelling is, dat het grootste deel van de mensheid het web via een mobieltje zal leren kennen. Nokia is weliswaar een moloch geworden, verliest op innovatie en rommelt aan de top. Maar met simpele 'clever'phones voor een vijfde van de prijs van een iPhone, they are Connecting People - o wacht, m'n moeder belt...

Kijk ook eens op  http://gs.statcounter.com voor toffe statistieken.

Reacties:
Iets met frontrunners en longtail ;) all about strategy baby!
 
Het aantal mobiele pageviews op www.nu.nl is inmiddels 1/3 van het totaal aantal pageviews!

En het meest gebruikte mobiele toestel: de iPhone, zie
http://nu.web-log.nl/nu/2010/02/gebruik-mobiele.html
 
@ Niels: is dat wel zo? Ik denk dat Nokia niet als bewuste strategie de smartphone revolutie heeft laten lopen, maar uit onkunde. En de longtail is: vele kleintjes maken 1 grote. Volgens mij bedoel je: laggards en late majority..

@ Derk: ja, spectaculair he. Nu.nl-mobiel is misschien wel de voornaamste de killer-app die mobiel internet pusht in NL, naast social media natuurlijk.
 
Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Hyvesbabes