.comment-link {margin-left:.6em;} MSN Alerts

woensdag 18 mei 2011

De Belgen kunnen weer trots zijn

Al bijna een jaar geen regering, een ontspoorde kroonprins en ook nog misgegrepen op het Songfestival: België kon wel een opsteker gebruiken - en die is er nu! Afgelopen weekend was ik bij de publieksopening van het veelbesproken Museum aan de Stroom (MAS) in Antwerpen. Het MAS is duidelijk hét prestigeproject van het decennium voor Antwerpen. Pontificaal in de historisch zo belangrijke haven van Antwerpen verrijst de tien verdiepingen tellende blikvanger.

origineel
Een poosje terug nam  mijn vriendin (die daar vlakbij woont) me mee om hem alvast van buiten te bekijken en ik vond hem meteen mooi. Twee klassieke materialen – natuursteen en glas- zijn op originele manier verwerkt tot een spannend én harmonieus aanzicht. Het glas is in de vorm van grote golven gebogen die op steeds wisselende plaatsen een hap nemen uit een wand, waardoor een soort wenteltrap ontstaat met steeds uitzicht over een ander stuk Antwerpen. Culminerend in een vrij toegankelijk dakterras.

ontdekking
De collecties vallen onder de noemer ‘van alles’. Er is bijvoorbeeld een boeiende verdieping met highlights van de wereldreligies, een mooie expositie precolombiaanse artefacten, en een scheepvaartverdieping met in fraaie modellen de ontwikkeling van het handelsschip. Aan het eind van elke route is een aardig, misschien wat obligaat doe-het-zelf hoekje en een aantal multimediaschermen. Niet alle thema’s vond ik even overtuigend: ’metropolen’ en ‘machtssymbolen’ waren wat flauw, en heel diep gaat het allemaal niet. De collectie schilderkunst heb ik niet goed bekeken, maar een ontdekking vond ik Jean Fouquet, een middeleeuwse Franse schilder met een werk dat gisteren gemaakt lijkt te zijn (zie plaatje).

vuurwerk
Het MAS is met bezieling neergezet en gepromoot. Bij de mooie vuurwerkshow op de openingsavond kon je merken dat de –massaal toegestroomde- Antwerpenaren terecht fier zijn op hun museum. Ik denk dat het MAS een boeiende toekomst tegemoet gaat als de collecties goed worden gekozen. En die Belgen hebben het toch maar mooi in 4 jaar gebouwd – kom daar maar eens om bij het Rijks en het Stedelijk… Afijn, tot die af zijn kun je mooi een keertje uitwijken naar onze zuiderburen.

Labels:


Reacties: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Hyvesbabes