.comment-link {margin-left:.6em;} MSN Alerts

zondag 6 november 2005

Alles OK, Rita?

Vandaag haalde de politie in Haarlem een spandoek met 'Rita rot op' weg uit het straatbeeld. 'Dit valt niet onder de vrijheid van meningsuiting en dit soort taal hoort niet thuis in Haarlem’ aldus de burgermeester. Laat ik dan mijn giftige stukkie over Rita toch maar publiceren. Met een saluut en Theo van Gogh, die daarboven ongetwijfeld weer is gaan roken.

Na onderzoek in een laboratorium bleek de ruit van minister Verdonk waarschijnlijk toch niet door een kogel getroffen. Zonde van het onderzoeksgeld. Hoe een kogelinslag eruit ziet, dat had ze een stuk goedkoper aan een vluchteling kunnen vragen. Maar ook dat lijkt mij overbodig. Want bij Rita is er nooit wat aan de hand, en is alles altijd OK.


Reacties:
Je snapt niet dat het kan...
Hoe is alles nu zo veranderd? Toen ik uit Nederland wegging in 2000, kon dit volgens mij allemaal nog niet.
Is dat nu het effect van 11 september?
Of was ik in het blanke noorden zo blind dat ik niet doorhad hoe erg men buitenlanders haat, en dat nu iedere buitenlander, al is hij/zij n.b. een vluchteling, vogelvrij is?
 
Het is niet alleen het effect van 11 september maar ook van Pim Fortuyn, van de moord op hem, en op Theo van Gogh, en dat we als Nederlanders er tot nu toe nog niet in geslaagd zijn om een goed alternatief te vinden voor de te softe benadering van de jaren '70 en '80. We zijn nu doorgeslagen naar de andere kant. Om onverschilligheid (echte tolerantie is het nooit geweest) om te zetten in realistische solidariteit dat valt niet mee, en met ministers zoals Verdonk wordt het er niet beter op...
 
Gek eigenlijk, hoe de moord op Fortuyn toch resulteert in streng vreemdelingenbeleid. De moord werd gepleegd door een blanke; het slachtoffer zei voor een generaal pardon voor illegalen te zijn. Maar je hebt wel gelijk: Fortuyn en zijn partij zorgden er wel voor dat veel mensen denken dat alles nu maar openlijk gezegd en gedaan kan worden. Ik ben geen voorstander van extreem politiek correct-zijn en praten, maar vind het tegelijk eng hoe velen zich nu uiten. Maar misschien was het enger toen het racisme verborgen was? Hier in Ierland begint men nu pas de eerste effecten van immigratie te zien (Ierland was bij uitstek een emigratieland). Een land dat zich altijd boog op gastvrijheid, merkt nu dat er veel racisme leeft. Ook ik ben al uitgescholden door een taxichauffeur wegens mijn vermetelheid hier te wonen en te werken.
 
Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Hyvesbabes