donderdag 7 juli 2005
Aanslagen in Londen
'Madrid' is nu herhaald in Londen. De handtekening van Al Qa'ida staat eronder. Synchoon, ochtendspits, meerdere, zachte burgerdoelen, in een hoofdstad. Het zegt dat het ongrijpbare netwerk onstuitbaar een agenda afwerkt. NYC, Madrid tussendoor om coalitielid Aznar ten val te brengen, nu Engeland, de belangrijkste bondgenoot van de VS. De lijst is denkelijk nog niet af. Rome zal er ook op staan, en Amsterdam. Nederland is geen groot land, maar wel een kernbondgenoot, met toenaam genoemd door Bin Laden. En kwetsbaar (ok, wie is dat niet?).
Ik denk niet dat de Olympische Spelen de aanleiding zijn (hoewel iemand er op wees dat de kleuren van de getroffen metrolijnen ook de olympische kleuren zijn. Maar andere kleuren heb je amper in de underground). Dít is direct gericht aan de G8 - om de hoek. En de vooropgezette boodschap lijkt te zijn: de verzamelde wereldleiders zijn niet opgewassen tegen dit spook.
Hoe komt zo'n bericht binnen in het gebouw van de Volkskrant, waar ik werk? Eerst slaan de rss-readers van enkele collega's aan, bij mij was geenstijl.nl de eerste. Binnen notime worden de eerste foto's gevonden op flickr.com. Tijdens de lunch wordt de online-advertentieverkoper gebeld om de banners op de sites stil te leggen om extra bandbreedte te creëren voor de vele sitebezoekers. Op de redactie, een verdieping hoger: overal CNN, gespannen concentratie bij buitenlandredactie van de krant en webredactie. Dat de berichtgeving nu vooral op de schouders van de laatsten rust is inmiddels vanzelfsprekend. De krant zal vooral moeten schrijven over wat dit betekent voor morgen en daarna...
Ik denk niet dat de Olympische Spelen de aanleiding zijn (hoewel iemand er op wees dat de kleuren van de getroffen metrolijnen ook de olympische kleuren zijn. Maar andere kleuren heb je amper in de underground). Dít is direct gericht aan de G8 - om de hoek. En de vooropgezette boodschap lijkt te zijn: de verzamelde wereldleiders zijn niet opgewassen tegen dit spook.
Hoe komt zo'n bericht binnen in het gebouw van de Volkskrant, waar ik werk? Eerst slaan de rss-readers van enkele collega's aan, bij mij was geenstijl.nl de eerste. Binnen notime worden de eerste foto's gevonden op flickr.com. Tijdens de lunch wordt de online-advertentieverkoper gebeld om de banners op de sites stil te leggen om extra bandbreedte te creëren voor de vele sitebezoekers. Op de redactie, een verdieping hoger: overal CNN, gespannen concentratie bij buitenlandredactie van de krant en webredactie. Dat de berichtgeving nu vooral op de schouders van de laatsten rust is inmiddels vanzelfsprekend. De krant zal vooral moeten schrijven over wat dit betekent voor morgen en daarna...